Anette Karlsson Aidosti Kiinnostunut

Kaikki blogit puheenaiheesta Liikenne

Suomi on alueellisesti erityinen ja erilainen maa Euroopassa

EU:n aluevaroilla on jo vuosien ajan tuettu yritystemme kasvua ja kansainvälistymistä, tiedettä ja tutkimusta, työpaikkojen syntyä ja palvelujen kehittämistä. Mikä tärkeintä, tuki on ulottunut kaikkialle Suomea, ei vain suurimpiin kasvukeskuksiin.

Suomessa on eletty viime vuodet nousukautta. Talous kasvaa kaikissa maakunnissa ja työttömyys on vähentynyt koko Suomessa. Koko maan hyvästä kehitysvireestä on pidettävä kiinni ja siihen voidaan vaikuttaa EU:n  alue- ja rakennepolitiikan kautta.

Syyllisyyden sijaan ilmastoteknologiaa ja yhteiskunnan päätöksiä

Syyllistääkö ilmastotoimien vaatiminen tavallista ihmistä esimerkiksi autolla ajamisesta tai lihansyönnistä? Moni vaikuttaa kokevan näin. 

 

On ymmärrettävää, jos puhe ilmastonmuutoksen vakavuudesta herättää syyllisyyttä. Meidän kaikkien elämässähän tarvitaan lukemattomia asioita, jotka tuottavat päästöjä.

 

Mutta yksilöiden syyllistäminen ei vie eteenpäin, tarvitsemme koko yhteiskuntaa koskevia päätöksiä. Monet jo toteutetut ympäristötoimet ovat tapahtuneet keskivertokansalaisen huomaamatta. 

 

Pienet asiat ovat suuria

PIENET ASIAT OVAT SUURIA

Olemme tottuneet siihen, että poliitikkojen pitää puhua suurista asioista. Nämä nousevat medioissa esille ja niistä kiistellään ja väitellään eli tehdään politiikkaa.

Ihmisiä lähellä olevat asiat nousevat harvemmin politiikassa esille, vaikka juuri ne merkitsevät enemmän elämäämme ja elämän laatuun. Yleinen turvallisuus kaduilla, liikennevälineissä ja asemilla kaikkina vuorokauden aikoina vaikuttaa jokaisen elämän laatuun ja viihtyisyyteen.

Auto on paha

Nyt ilmastohysterian ollessa huipussaan autojen verotus saa (lähes) kaikki poliitikot innostumaan uusista koukuista autoilijoiden pään menoksi. Markkinamekanismilla ei tunnu olevan mitään roolia; rikkiviisaat poliitikot haluavat sanella, mitä vekotinta kukin saa käyttää ja mitä mikin vehje saa maksaa. Joskus vuosia sitten puhuttiin vielä verotuksen neutraalisuudesta ja optimaalisuudesta (hyvinvoinnin suhteen), mutta nyt on siirrytty täydelliseen mielivaltaan hintojen asetannan ja verotuksen suhteen.

Pisara-radalle on kehittyneempikin versio - suora yhteys lentoasema-keskusta

Pisara-radan suunnitelma on vanhentunut. Sen tilalle tarvitaan kestävä ja edullisempi vaihtoehto. On selvää, että päärata tarvitsee jonkinlaisen ratkaisun poistamaan pullonkaula väliltä Pasila-Helsinki.

Viime vuosina esillä ollut Pisara-rata ei ratkaise niitä ongelmia, joita sen pitäisi ratkaista. Kapasiteettiongelma säilyy, ellei vanhaa suunnitelmaa päivitetä monilta osin. Tarvitsemme esimerkiksi lisää varikoita ja ajantasausasemia.

Ilmastovouhotus ahdistaa - malttia ja harkintaa tarvitaan

 

Ilmastonmuutosta vastaan pitää taistella viisaasti. Ei niinkuin Suomessa Sipilän hallitus, siis Kepu, Kokoomus ja Siniset tekee.  Eikä varsinkaan niinkuin Vihreät, Sdp, Vasemmistoliitto ja Rkp tekee.

 

Lapissa autoilu on välttämätöntä

Olen kiertänyt kampanjoimassa ympäri Lappia nyt jo tuhansien kilometrien mitalla – välillä omalla autolla, välillä julkisilla – ja viimeisten kampanjaviikkojen aikana tahti kiihtyy entisestään. Yksi kysymys tuntuu askarruttavan toreilla tapaamiani ihmisiä paikkakunnasta toiseen: mitä ajattelen yksityisautoilusta?

Älykäs ilmailu on tulevaisuuden liikkumista

MAF Suomen Lähetyslentäjät ry yhdessä kumppaniverkoston kanssa järjestivät konferenssin ekologisesta ja sähköisestä lentämisestä Helsingissä 6.3.2019. Tämä blogi on jatkoa konferenssin debattikeskusteluun, jossa myös itse olin osallisena. 

 

Vaajakoski - Suomen maantieliikenteen pahin kapeikko

 

Suomessa on yksi maantieliikenteen kapeikko, jossa sama väylä on osa neljää eri valtatietä. Se on Keski-Suomessa Jyväskylässä väli Vaajakoski-Kanavuori.  Jyväskylä-Vaajakoski on jo noin 6 km:n mittainen moottoritie.

 

Tampereen asemaa Suomen logistisena keskipisteenä edistettävä

On ilo seurata, kuinka Tampereen ja Helsingin välisen tunnin junayhteyden mahdollistava pääradan kehittäminen nauttii laajaa tukea yli puoluerajojen. Kyseessä on koko Suomen kannalta äärimmäisen tärkeä hanke, jonka edistämistä seuraavan hallituksen tulee jatkaa.

 

On itsestäänselvää, että Tampere on Suomen logistinen keskipiste. Tämän tulee näkyä politiikassa kaikilla tasoilla. Liikennejärjestelmä on kokonaisuus, jonka kaikkien osien tulee edistää Tampereen saavutettavuutta.

 

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä