*

Anette Karlsson Aidosti Kiinnostunut

Kaikki blogit puheenaiheesta Tiemaksut

Saksa alkaa periä tietullit ulkomaalaisilta

Saksa, Tiemaksut

Nyt se sitten toteutuu: vuoden 2019 alusta ulkolaiset ajoneuvot joutuvat maksamaan tietulleja Saksan autobahneilla. Henkilöautomaksu (alle 3500 kg) vaihtelee 2,50 - 25 euron välillä ja tuottaa valtion kassaan vuositasolla noin 524 miljoonaa euroa. Saksan hallitus teki lopullisen päätöksen tänään ja sen vahvistus tehdään pian Saksan parlamentissa.

Liikenneministeri Alexander Dobrindt kertoi tänään, että päätös on linjassa EU-säädösten kanssa.

Lähde (hollanniksi)

Tienkäytön verotus ei pian enää toimi ajopolttonesteiden kautta

Luin taannoin artikkelin tiemaksujärjestelmäaikeista. Haastateltu VTT:n tutkija siinä kyseli, mihin ongelmaan ministeri Bernerin (kesk) sponsoroimalla, paikannukseen perustuvalla järjestelmällä haetaan ratkaisua, kun samat verot voisi kerätä paljon yksinkertaisemmin polttoaineveroina.

Vastaus lienee varsin yksinkertainen: sähköautoon. "Ongelman" ratkaiseminen tulee eteen laajamittaisesti jo vuosikymmenessä.

Suomea johdetaan kuin yritystä

Juha Sipilä on luonut kannuksensa yritysmaailmassa ja menestynyt varsin hyvin. Pääministerinä hän jatkaa samoilla linjoilla. Valtiota hän johtaa kuin suuryritystä. Jokaisella valtion omistamalla osasella on taseessa arvo ja ne voidaan erottaa toinen toisistaan pienempiin palasiin ja yksikköihin.

 

Kyttääminen on vähän ajavan etu

Tiemaksut

Kannatan ajokilometreihin perustuvaa autoliikenteen verotusta. Se maksaa joka käyttää sopii hyvin tienpidon kulujen korvaamisperusteeksi. Se on oikeudenmukainen tapa, jos se toteutetaan tasapuolisesti ketään erityisesti  suosimatta. Kaikille ei malli tunnu kuitenkaan kelpaavan.

Tiet eivät jatkossa enää ole infrastruktuuria

Tiemaksut

Vaan yritystoimintaa.

Jännä nähdä, mllä hinnalla ensin ehkä joku suomalainen vakuutusyhtiö, myöhemmin ehkä joku ulkomainen yritys hoitaa vähemmän tuottavia teitä. Niitä lie kilometritolkulla.

Pohjoisessa tulevaisuudessa jo lähin terveyskeskus lie jatkossa muutaman sadan kilometrin päässä. Ja asukkaita on vähän.

Hinnan maksamme tiemaksuina.

Caruna vetosi sähkönsiirtohintojen isoissa korotuksissa korjausten kalleuteen. Odotan, että toistoa seuraa.

 

Tiemaksut ulkomaisille rekoille!

Liikenneinfrastruktuuri on kansallisomaisuutta, josta on pidettävä huolta. Mikäli teiden annetaan rapistua, vaikuttaa se negatiivisesti ihmisten hyvinvointiin, turvallisuuteen ja päivittäiseen kulkemiseen. Tällä hetkellä suomalaiset maksavat yhä lisääntyvän ulkomaalaisen raskaanliikenteen tiestöllemme aiheutuneet kulut. Mielestäni myös ulkomaisten kuljetusyritysten tulee osallistua teiden ylläpitokustannusten kattamiseen.

Liikenteen verotus uusiksi

Aamulla julkaistiin uutinen, jonka mukaan Kokoomus ajaa liikenteeseen verouudistusta. (1) Uudistus on mielestäni hyvin tervetullut ja näyttää siltä, että tärkeää yksityiskohtaa lukuunottamatta Kokoomus on oikeilla linjoilla uudistuksen kanssa. Uutisesta käy ilmi, että tiemaksuista yhä haaveillaan. En ymmärrä mitenkään tätä logiikkaa. Miten tahansa vain tiemaksujen kerääminen toteutettaisiin, se aiheuttaisi mittavia lisäkustannuksia tämän uuden veron keräämiseen.

Ulkomaalaisille rekoille tiemaksut kunnossapidon rahoittamiseksi

Maamme tieverkko on rapistunut pahoin. Korjausvelka on jo peräti parin miljardin euron luokkaa. Tilanne on pahentunut erityisesti nykyisen hallituksen aikana.

Mikäli määrärahoja ei koroteta, tilanne johtaa jo lähivuosina pahaan kierteeseen. Onhan tosiasia, että euron säästö kunnossapidossa aiheuttaa kolmen euron vahingon, koska huonoon kuntoon joutunut tie vaatii ennenpitkää kalliin peruskorjauksen.

On siis suorastaan edesvastuutonta, että säästäminen aiheuttaa kohtuuttomia vahinkoja.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä