*

Anette Karlsson Aidosti Kiinnostunut

Kaikki blogit puheenaiheesta Liikenneinfrastruktuuri

Kuntien kilpailu valtion rahoilla pitää lopettaa

 Tämänpäiväinen artikkeli kuntien elinvoimaisuudesta (Yle 5.4.2017) on kirjoitettu melko yleisellä tasolla, mutta eräs timantti siitä löytyy:

"Kaikista suurin ero naapurikuntien kuntotähdityksessä löytyy Pohjois-Pohjanmaalta. Kun Liminka saa 4,5 tähteä Ylen Kuntatutkassa, Muhos jää 2,5 tähteen.

Helsinki on riippuvainen muusta Suomesta

Vihreiden Jukka Relander asettaa kirjoituksessaan Helsingin ja muun Suomen edut tympeällä tavalla vastakkain. Relanderin mielestä Helsingissä tehty työ pitää muun Suomen asuttuna ja aluepoliittiset ratkaisut eivät tuo mukanaan talouskasvua.

Tunnin juna on Varsinais-Suomen ykköshanke

On tärkeää, että Varsinais-Suomessa osataan valita kärkihankkeet, joiden puolesta kaikki tekevät töitä yli puoluerajojen. Maakunnan eri elimissä kärkiaiheena on jo jonkin aikaa ollut ns. Tunnin juna, nopea ja suorempi raideyhteys Turun ja Helsingin välille. Pidän tätä maakuntamme kehityksen, talouden ja työllisyyden kannalta aivan keskeisenä hankkeena. Me tarvitsemme sen yhteyden!

Tiemaksut ulkomaisille rekoille!

Liikenneinfrastruktuuri on kansallisomaisuutta, josta on pidettävä huolta. Mikäli teiden annetaan rapistua, vaikuttaa se negatiivisesti ihmisten hyvinvointiin, turvallisuuteen ja päivittäiseen kulkemiseen. Tällä hetkellä suomalaiset maksavat yhä lisääntyvän ulkomaalaisen raskaanliikenteen tiestöllemme aiheutuneet kulut. Mielestäni myös ulkomaisten kuljetusyritysten tulee osallistua teiden ylläpitokustannusten kattamiseen.

Hei me lennetään

Liikenne- ja viestintäministeriö julkaisi tänään lentoliikennestrategiansa vuoteen 2030 saakka. Strategiassa painopistealueina on Helsinki-Vantaan ohella Pohjois-Suomen, Itä-Suomen ja Tampereen kenttien ja niitä ympäröivien muiden liikenneyhteyksien kehittäminen. Turun lentokenttä sen sijaan uhkaa jäädä paitsioon Finavian verkostoa kehitettäessä. 

Lainassa lapsiltamme

Suomi elää tällä hetkellä pysähtyneisyyden tilassa. Ihmiset ja yritykset pysyvät paikoillaan, aivan kuin henkeään pidätellen, odottaen. Mitä me odotamme? Sitä, että ovesta astuu sisään joku ystävällinen vanha ukko, joka kysyy ollaanko täällä oltu kilttejä ja paijaa päähän, kun vastaus on myöntävä - vaikka ei oikeasti olisikaan totta. Tuhmia on oltu ja risut ansaittu - myönnetään se viimein.

Jäämerenrata Kirkkoniemeen toteutukseen

Ilmaston lämpiäminen on johtamassa moniin seurauksiin. Tähän täytyy sanoa, että sitä tulee torjua kaikin mahdollisin keinoin, mutta suhtautua siihen myös realistisesti. Katseet ovat jo tiukasti arktisella alueella, eikä vähiten Kremlissä arktisen alueen suurten luonnonvarojen vuoksi. Yksi suurimmista Suomea koskevista asioista on liikennöintimahdollisuuksien avautuminen Jäämerellä lähinnä Aasian suuntaan. Suomen päättäjät nukkuivat aikansa. Pääministeri Jyrki Kataisen hallitus heräili kuitenkin hiljalleen Jäämeren ratahankkeeseen. Viranomaislaskelmia kolmen suunnan osalta syntyi.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä