*

Anette Karlsson Aidosti Kiinnostunut

Irvokasta toimintaa Posti

Valtionyhtiön Postin rajut henkilöstövähennykset ovat irvokkaita aikana, jolloin Suomessa yhteisesti koetetaan löytää kasvua ja työllisyyttä tukevia ratkaisuja. Postin toimenpiteet tekee erityisen oudoksi sen, että jakeluhäiriöitä on jo ennestään paljon johtuen liian vähäisestä henkilökunnan määrästä. Ihmisten luottamus Postiin on heikentynyt ja yhtiö näyttää pyrkivän korjaamaan tilannetta televisiomainosten ja kansalaisille jaettavan paperimainoksen avulla.

 

Palvelun laatu ei parane kalliilla televisiomainoksilla sekä ympäristön kannalta kyseenalaisilla paperimainoksilla. Kun haluamme lähettää kirjeen ystävälle käytämme Postia, siitä riippumatta olemmeko nähneet mainoksen televisiossa tai emme. Postin epäluotettavuus puolestaan on suurin syy sille, ettei kirjeitä lähetetä. Monessa tapauksessa olen itsekin valinnut kirjeen henkilökohtaisen toimittamisen, koska en ole luottanut siihen, että Posti toimittaa kirjeen ajallaan perille.

 

Samaan aikaan kun Posti vähentää henkilöstöä ja sen myötä heikentää palvelun laatua entisestään yhtiön toimitusjohtaja Heikki Malinen saa noin 50 000 euron kuukausipalkan. Lisäksi Postilla on useita kymmeniä kovapalkkaisia johtajia. Eikö olisi järkevämpää hakea säästöjä johtajien ylisuurista palkoista ja yhtiön markkinointibudjetista, sen sijaan että arvokasta työtä tekevää henkilöstöä vähennetään.

 

Viestintäviraston postitoimintaa valvovana viranomaisena tulee ottaa jatkuviin jakeluhäiriöihin napakammin kantaa. Voiko Posti tulevaisuudessa luvata, että myös Sarvisalossa, Isnäsissä ja Myrskylässä asuvat saavat postinsa ennen kuin laskujen eräpäivät ovat umpeutuneet? Omistajaohjauksesta vastaavan pääministerin Juha Sipilän tulee puuttua Postin toimintaan ja vaatia valtionyhtiöltä eettistä toimintaa. Vai eikö Sipilän taloustalkoot koske valtionyhtiöiden johtajia ja heidän ylisuuria palkkojaan?

 

Anette Karlsson

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän puppek kuva
Tuomas Karhunen

"Postin epäluotettavuus puolestaan on suurin syy sille, ettei kirjeitä lähetetä."

Täällä reaalimaailman puolella taasen on keksitty sähköposti ja teksti/pikaviestit, jotka ovat vähentäneet tarvetta kirjeiden lähettämiseen.

Käyttäjän AnetteKarlsson kuva
Anette Karlsson

Olet oikeassa, digitaalinen maailma on vähentänyt kirjeiden lähettämistä. Mutta nekin vähät, jotka ihmiset lähettäisivät jäävät postittamatta epäluotettavuuden takia. Kyllä palvelun laadusta on pidettävä huolta. Se on paljon tärkeämpää kuin TV-mainoskampanjat.

Käyttäjän puppek kuva
Tuomas Karhunen

Mistä olet saanut tiedon että postia pidettäisiin epäluotettavana ja että ihmiset siksi eivät lähettäisi kirjeitä? Joku tutkimus vai mututuntuma?

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Anette Karlsson

Postin luotettavuus on suoraan riippuvainen Postin työntekijöiden luotettavuudesta. Luotettavuus näyttää kuitenkin olevan hyvä, kun kaikki Postin palvelut toimvat ongelmitta.

Postin jakelumäärä on nykyisin 1960 luvun tasolla. Joka vuosi kirjeiden ja korttien jakelu vähenee 100 miljoonalla. Kansalaiset ovat ihan itse päättäneet vähenttää postilaisten määrää.

Näyttää siltä, että kansalaisten mielestä onnitteluiden lähettäminen on henkilökohtaisempaa ja halvemppä puhelimella tai sähköpostitse kuin kortilla tai kirjeellä.

Toimituksen poiminnat