*

Anette Karlsson Aidosti Kiinnostunut

Rattijuopumusten rangaistuksia kiristettävä

  • Mikko Merelä ja Anette Karlsson
    Mikko Merelä ja Anette Karlsson

Vuosittain noin 20 000 henkilöä syyllistyy rattijuopumukseen. Rattijuopumuksen seurauksena tapahtunut onnettomuus on aina suuri tragedia rattijuopon mahdolliseksi uhriksi joutuneelle perheelle ja läheisille, mutta se jättää myös ikuiset arvet rattijuopumukseen syyllistyneelle. Keskimäärin 58 henkilöä menehtyy ja 650 henkilöä loukkaantuu rattijuopumuksen johdosta. Menehtyneistä kolme neljästä on juopuneita kuljettajia, 18 prosenttia juopuneen matkustajia ja yhdeksän prosenttia sivullisia. Menehtyneistä ja loukkaantuneista enemmistö on miehiä ja nuoria. Lähes kolmannes kuolleista ja neljä kymmenestä loukkaantuneesta on 15-24-vuotiaita. Tilasto on todella huolestuttava.

Suomessa rattijuopumuksesta määrätyt ajokiellot ovat kansainvälisessä vertailussa lyhyitä. Tavallisista rattijuopumuksista määrätyistä ajokielloista 40 % oli pituudeltaan 3-6 kuukautta. Törkeistä rattijuopumuksista 46 % ajokielto oli 6-12 kuukautta. Useissa Euroopan maissa ajokiellot ovat kestoltaan vähintään vuoden, rattijuopumuksen uusimistapauksissa viisi vuotta tai jopa ikuisesti.

Liikenneturvan mukaan suurin osa rattijuopoista on alkoholin väärinkäyttäjiä. 60 % heistä on alkoholin suurkuluttajia. Helsingissä tehdyn selvityksen mukaan 2/3 rattijuopumuksesta kärähtäneistä jäi viiden vuoden aikana uudelleen kiinni ja noin 9 % uusi tekonsa jo vuoden sisällä. Rangaistusten riittämättömyydestä kertoo juuri se, miten moni ratista kärähtänyt uusii tekonsa.

Kesäkuussa 2014 eduskuntaan on toimitettu 62 835 kansalaisen allekirjoittama kansalaisaloite rattijuoppojen rangaistusten tiukentamiseksi. Aloitteessa vaaditaan, että ajoneuvo otetaan haltuun välittömästi, ensimmäisestä kiinnijäämisestä seuraa ajokielto ja hoitoonohjaus ja seuraavien kiinnijäämisten seurauksena tilanteen mukainen pakkohoito ja ehdoton vankeus, rattijuoppojen kuolemantapaukset tulee tulkita tapoiksi ja loukkaantumiset tapon yrityksiksi sekä promillerajan laskemista.

Mielestämme rattijuopumukseen syyllistyneen auto tulee takavarikoida valtiolle. Tekijällä tulee olla mahdollisuus lunastaa auto takaisin aikaisintaan 3-6 kuukauden päästä, mikäli hän omakustanteisesti asentaa autoon alkolukon. Mikäli tekijä ei lunasta autoa määräaikaan mennessä, voi valtio huutokaupata sen. Tämän ja ajokiellon lisäksi rikoksentekijän tulee suorittaa hoitojakso. Rattijuoppojen aiheuttamat kuolemantapaukset tulee mielestämme tulkita tappona ja rikoksentekijällä ei tule olla mahdollisuutta lunastaa autoaan takaisin, jos hän uusii rattijuopumusrikoksen.

Anette Karlsson, sosionomi

Mikko Merelä, kirvesmies

 

Kirjoitus on luettavissa myös Anette Karlssonin kotisivuilla: http://anettekarlsson.fi/2014/12/12/rattijuopumusten-rangaistuksia-kiristettava/

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki

Alkoholin hintaa pitää nostaa ja saatavuutta rajoittaa.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Niin ja sinä olet puolueessa joka ajaa päinvastaista.

Käyttäjän VesaHytnen kuva
Vesa Hytönen

Tuota ajatusta auton takavarikoinnista hellitään jatkuvasti, mutta kyllä siihen liittyy niin paljon jo ihan teknisiä ongelmia, että tuskin sitä koskaan toteutetaan. Rangaistusten koventamista kyllä kannatan ja ise asiassa jopa vaadin. Rattijuopon aihuttama kuolemantapaus pitää käsitellä tappona, ei minään vahinkona.

Ajokortittomat, varastetulla autolla hurjastekevat huumekuskit ovat sitten oma lukunsa.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Promillerajan alentamisella ei ole mitään muuta merkitystä kuin että tilastoissa rattijuoppojen määrä todennäköisesti lisääntyisi. Onnettomuuksiin se ei vaikuttaisi lainkaan. Lisäksi se tarpeettomasti kuormittaisi poliisia ja byrokratiaa. 0,5 promillea on hyvin yleinen kansainvälinen taso ja se on kalibroitu siten, että sen alemmissa lukemissa ei onnettomuusriski alkoholin vuoksi kasva.

Hoitoon ohjaus ei myöskään olisi suositeltava seuraamus kaikille rattijuoppoudesta kärähtäneille. Vain niille, joiden kohdalla on todettavissa, että heillä on hoitoa vaativa alkoholiongelma. Tarpeeton hoitoon ohjaus kuormittaisi myös liikaa resursseja eikä antaisi mitään hyötyä.

Olennaista on kiinnittää huomiota liikenteen vaarantamiseen itse ajamisessa eikä niinkään mitattavien promillejen perusteella. Vesiselvänä ajava kuski, joka aiheuttaa onnettomuuden tai selkeästi vaarantaa liikennettä, tulee tuomita ankarampaan rangaistukseen kuin kuski, jolla on 0,6 promillea alkoholia veressään ja joka ajaa täydellisesti liikennesääntöjä ja varovaisuuttta noudattaen. Selvän kuskin aiheuttama kuolema on yhtä tuskallinen omaisille. Ajoneuvon lunastaminen valtiolle tulisikin olla sidottu törkeään liikenteen havaittavissa olevaan vaarantamiseen ja jos sellaiseen uudistukseen laissa mennään, niin sitten sitä pitäisi soveltaa kaikkiin kuljettajiin, myös selvin päin ajaviin.

Sanottakoon vielä, että en hyväksy kännissä ajamista enkä välttämättä edes sellaista alkoholin käyttöä, joka johtaa harkintakyvyn tai motoriikan hallitsemisen menettämiseen. Ravintolaillallisella nautittu ruokaviini ei aiheuta kumpaakaan edellämainituista.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Rattijuoppous ei sinänsä liity alkoholin saatavuuteen mutta tyhmyyteen se liittyy. Me elämme kulttuurissa missä fiksuutta ei palkita vaan röyhkeitä ja tyhmänvaarallisia pikkukingejä paapotaan henkisesti. Tarvitaan kulttuurimuutos. Jos joku on röyhkeä ja tyhmä hänelle on annettava siitä palautetta eikä paapomista. Persut ovat sitten vaikeuttaneet tätä asetelmaa kosiskelemalla tyhmimpiä kantakapakkojen pikkukingejä ja valehtelemalla niille että ne on hyviä ja tärkeitä ja jotenkin rakastettavia.

Käyttäjän JouniM kuva
Jouni Minkkinen

Promillerajan laskulla ei todellakaan saada mitään konkreettista hyötyä.

Rangaistukisia törkeistä rattijuopumuksista voitaisiin hyvin korottaa ja yli 1,5 promillen tapaukset pitäisi automaattisesti määrätä pakohoitoon.

Toimituksen poiminnat